Cosmetica en ouder worden

Make-up door de jaren

Verandering huid
Als je make-up gebruikt weet je dat het belangrijk is om je gezicht iedere keer goed schoon te maken, ook als je nog een jonge huid hebt. Na het schoonmaken voel je dan meteen hoe je huid reageert. Aan de normale en gecombineerde huid merk je in eerste instantie niet echt veel, wat niet wegneemt dat dagcrème nog steeds geen overbodige luxe is. De droge huid kan ietwat trekkerig aanvoelen en de vette huid reageert eigenlijk zoals je je huid altijd zou willen hebben. Echter, voor alle huidtypes gewoon smeren na het reinigen. Het is niet alleen voor wat je direct voelt, maar ook voor bescherming van de huid.

Als je ouder wordt zal je huid na het reinigen anders reageren. De huid wordt eigenlijk wat droger en voor degene met een vette huid, zal dit niet meteen problemen geven (je voelt het niet direct aan de huid). Toch hebben de meeste mensen een gecombineerde huid. Dit wil zeggen een normale huid met vette T-zone (voorhoofd, neus en kin wat vetter). Met een dergelijk huidtype zal je dus wel merken dat de huid, naarmate je ouder wordt, wat trekkeriger en droger wordt. De bekende lachrimpeltjes ontstaan bij de dunne ooghuid en naast de mond. Maar wat je niet voelt kan er nog wel zijn, de souplesse verdwijnt uit je huid en dat wil zeggen dat het herstel minder snel gaat.

Aangezien je huid vanaf je 25ste eigenlijk al weer achteruit gaat (heel langzaam weliswaar), is het belangrijk om ook dan al te smeren en je huid zo soepel en gevoed als mogelijk te houden. Maar de 30 jarige huid heeft wel iets anders nodig dan de 50 jarige huid en dat beseffen we maar al te goed en dus smeren we, naarmate we ouder worden, ook andere producten op onze huid.

             

Lees verder...

NNGB en ouder worden

NNGB staat voor de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Deze norm is weer verschillend bij jongeren, volwassenen en ouderen. Dit is omdat de activiteiten meer energie kosten naar mate je ouder word. Ook is er nog een catagorie voor gehandicapten. Voor hen is namelijk een kleine lichamelijke activiteit al genoeg. Hierbij kun je denken aan een wandeling, of een fietstocht. Door het NNGB word je gezien als een gezond individu wanneer je tenminste 30 minuten per dag beweegt en dat 1 tot 4 dagen per week. Als je dit niet doet word je als niet-actief gezien. 

De norm van gezondbewegen bij 55 plussers is alsvolgt :

Een half uur ten minste matig intensieve lichamelijke activiteit op minimaal vijf, maar bij voorkeur alle dagen van de week. Voor niet actieven, zonder of met beperking is elke extra hoeveelheid lichaamsbeweging zinvol, ongeacht de duur, intensiviteit of type. Voorbeelden van matig intensieve lichamelijke activiteit bij ouderen zijn ; wandelen met 3-4 km/uur en fietsen met 10 km/uur. 

 

         

Lees verder...

Voeding en ouder worden.

Hoe wordt je door de juiste voeding gezond oud? En hoe blijven we nou gezond als je ouder bent? Die vragen gaan denk ik al jaren lang rond. Dat willen we vandaag onderzoeken en uitzoeken.

 Je moet begrijpen dat er een groot verschil is tussen oud worden en kwalitatief zonder lichamelijke beperkingen actief verouderen. We worden steeds ouder en dat komt door de juiste hygiëne en door de nieuwste medicijnen. Maar ouder worden gaat met veel gebreken, hoe worden we nou echt gezond oud? Door de juiste voeding en beweging zeggen ze altijd. Maar wat is de juiste voeding om gezond ouder te worden?  


Op een oudere leeftijd hebben we minder calorieën nodig omdat we op een oudere leeftijd niet meer zo veel in beweging zijn als vroeger. Bepaalde ouderen denken dat je gewoon door kan gaan met het eten wat je anders ook at maar dat is niet de bedoeling. Sommige ouderen gaan juist te veel/te weinig eten. Door te weinig eten of eet gebreken krijgen ze te weinig vitamine en mineralen die erg belangrijk zijn voor het lichaam van een ouder persoon. Bepaalde ouderen nemen juist te veel calorieën en krijgen last van overgewicht, dit maakt de kans op multi-pathologie steeds groter. 

We weten dat er op een oudere leeftijd veel vraag naar bepaalde voedingsstoffen is om het lichaam in pijl te houden zoals: eiwitten, vezels, calcium, ijzer, vitamine A en C. Bij hart- en vaatziekten (De meest doodsoorzaak voor oudere volwassenen) is het belangrijk om de ongezonde vetten meer te laten staan, met de ongezonde vetten worden de dierlijke producten bedoelt zoals vlees en volle zuivelproducten. 


Een paar adviezen die je beter wel of niet kan nemen om op een oudere leeftijd:

- Grapefruit kan je als je ouder bent beter laten staan als je medicijnen tegen depressiviteit neemt of medicijnen voor het hart. Grapefruit beïnvloed namelijk de werking van zulk soort medicijnen.

- Alcohol kan je ook beter mijden op een oudere leeftijd, alcohol kan je slaap verstoren en je bloeddruk kan hierdoor omhoog gaan.

- Cafeïne kan je net zoals alcohol beter vermijden, het kan net als alcohol je slaap verstoren en je bloeddruk verhogen.

- Voldoende fruit en vocht in nemen.

- Vooral het kauwen stimuleren, dit stimuleert de hersenen. 



Verder kan je via de site van voedingscentrum precies zien wat goed is voor jouw of  een bepaalde leeftijd. 

(http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx )


Wist je datjes


De gemiddelde fries nu 76 jaar wordt? 

Je met huishoudelijke klussen ook een hoop calorieën verbrandt? Een half uur ramen lappen is goed voor 150 calorieën, met stofzuigen verbruikt u 250 calorieën per uur, dweilen 312 calorieën per uur en  tuinieren 350 calorieën per uur. 

Veel aandoeningen en ziektes worden vergroot door stress?

Wist je dat het eten van 2 appels per dag je cholesterolgehalte al met tien procent kan verlagen?